
3 millió font bírság a poggyászkezelők balesetei miatt
A British Airways, a brit légitársaság, több mint 3,2 millió font büntetést kapott, miután két poggyászkárosítója súlyos sérüléseket szenvedett el a Heathrow repülőtéren bekövetkezett balesetek következtében. A bírósági tárgyalás során a Southwark Crown Court előtt elhangzott, hogy a férfiak „majdnem azonos” körülmények között sérültek meg, miközben televátorokat használtak, amelyek a poggyászok repülőgépekbe történő berakodására szolgáló gépek. Az egyik sérült, Ravinder Teji, 2022 augusztusában 1,5 méter magasból esett le, ami következtében hátsérüléseket szenvedett, és a feje is megvágódott. A másik férfi, Shahjahan Malik, 2023 márciusában 3 méteres magasságból zuhant le, ami agyvérzést okozott nála.
A Health and Safety Executive (HSE) által indított eljárásban a légitársaság korábban már bűnösnek vallotta magát két biztonsági szabály megszegésében. A bíróság előtt Andrew McGee, a HSE képviselője elmondta, hogy Teji a rövidtávú járat poggyászával foglalkozott, míg Malik egy Seattle-ból érkező járat poggyászát rakta le. Malik az agyvérzés mellett arccsont-, orr- és állcsonttörést is szenvedett. A bíróság elnöke, Brendan Finucane KC, kiemelte, hogy Malik állkapcsát össze kellett varrni, és hónapokig folyékony étrendre volt kényszerítve. A bíróság szerint a televátorok nem voltak felszerelve védőelemekkel, mint például korlátokkal, ami jelentősen növelte a sérülések kockázatát.
A bíróság megállapította, hogy mindkét esetben a felelősség mértéke magas volt, ezért a British Airways-t 3,208,333 font bírságra ítélte, emellett 20,935 font költséget is meg kellett térítenie. James Leonard KC, a légitársaság ügyvédje elmondta, hogy mindkét férfi visszatért a munkába más pozíciókba, és a cég mindent megtett annak érdekében, hogy támogassa őket, valamint a szükséges módosításokat is elvégezze. Rebecca Schwartz, a HSE végrehajtó ügyvédje a tárgyalás után megjegyezte, hogy a férfiak szerencsések, hogy életben maradtak. „A magasságban végzett munka kockázatai és a szükséges biztonsági intézkedések jól ismertek – ezekben az esetekben a megfelelő korlátok jelentősen csökkentették volna a sérülés kockázatát” – tette hozzá.
A British Airways szóvivője hangsúlyozta, hogy a biztonság mindig a legfontosabb prioritásuk, és mélyen sajnálják, hogy a meglévő intézkedések ellenére ezek az incidensek bekövetkeztek. A légitársaság bejelentette, hogy folytatják a biztonsági protokollok fejlesztését, hogy a munkahelyi balesetek elkerülhetők legyenek a jövőben. A hatóságok szigorúbb ellenőrzéseket fognak végezni a hasonló incidensek megelőzése érdekében, és hangsúlyozták, hogy minden munkaadónak felelőssége van a dolgozók védelme érdekében.
A bírósági ítélet és a büntetés nyilvánvalóan figyelmeztető jelzés a légitársaságok és más iparágak számára, hogy komolyan vegyék a munkavállalók biztonságát, különösen olyan kockázatos munkakörnyezetekben, mint a repülőterek. A repülés ipara folyamatosan fejlődik, de a dolgozók védelme érdekében fontos, hogy a technológiát és a biztonsági előírásokat folyamatosan felülvizsgálják és javítsák. A jövőbeni balesetek elkerülése érdekében elengedhetetlen, hogy a légitársaságok és a repülőtéri szolgáltatók egyaránt felkészüljenek a biztonságos munkakörnyezet kialakítására, és hogy a dolgozók számára a legmagasabb szintű védelmet nyújtsák.

