
Heathrow leállásának oka továbbra is rejtélyes
A Heathrow repülőtér működését jelentősen befolyásoló tűzeset okai egyelőre ismeretlenek, derül ki a legfrissebb ideiglenes jelentésből. A tűz március 20-án, egy éjszakai órában történt egy közeli elektromos alállomásban, amely következtében áramkimaradás lépett fel a repülőtéren. A tűz következtében a Heathrow repülőtér március 21-én szinte teljesen leállt, több mint 270,000 utazást érintve világszerte. Az National Energy System Operator (Neso) jelentése szerint a tűz a Hayes-i alállomás egyik transzformátorának meghibásodása miatt keletkezett, ami a hálózat üzemeltetőjének végső jelentése szerint a június végéig várható.
A Heathrow repülőtér örömmel fogadta az ideiglenes jelentés megállapításait, és reméli, hogy a végső jelentés világos választ ad a tűz okára. A Metropolitan Rendőrség terrorizmus-ellenes egysége már elvégezte az elsődleges nyomozást, de a Neso megjegyezte, hogy a nyomozók nem találtak arra utaló bizonyítékot, hogy a tűzeset gyanús lenne. Az áramkimaradás, illetve a Heathrow leállása miatt több mint 66,919 hazai és kereskedelmi ügyfelet érintett a probléma, beleértve magát a repülőteret is.
Ed Miliband, az energiaügyi miniszter sürgős nyomozást rendelt el a tűzeset ügyében, hogy megakadályozzák, hogy hasonló incidens a jövőben előforduljon. Emellett utasította a Neso-t, hogy adja át az elsődleges megállapításokat hat héten belül. A Heathrow vezetése kritikát kapott a repülőtér leállításának és a hosszú kimaradásnak a döntéséért. A jelentés szerint az áramot összesen hét órával a repülőgépek újraindítása előtt állították helyre, amely a Heathrow négy utastermináljára is kiterjedt.
A tűz a North Hyde alállomásban, amely az 1960-as években épült, március 20-án 23:21 GMT-kor kezdődött, és egyidejű áramkimaradást okozott. A Metropolitan Rendőrség 00:42-kor nagy eseményt hirdetett, és Heathrow 01:11-kor döntött a repülőtér leállításáról. A Neso vezérigazgatója, Fintan Slye hangsúlyozta, hogy fontos, hogy megfelelő tanulságokat vonjanak le az incidensből, hogy a jövőbeli hasonló eseményeket megelőzhessék és hatékonyabban kezelhessék.
A Heathrow áramellátását 06:25-kor állították helyre, amikor egy közeli alállomásról áramot vezettek át. Az összes utasterminál áramellátását 10:56-kor indították újra, de a repülőgépek csak 18:00 után indulhattak el, miután a biztonsági ellenőrzések befejeződtek. Az áramellátás teljes helyreállítását csak 14:23-ra sikerült végrehajtani. A Heathrow három elektromos alállomásra támaszkodik, és rendelkezik vészhelyzeti áramellátási lehetőségekkel, például dízelgenerátorokkal és akkumulátorokkal, de ezek csak a legfontosabb biztonsági rendszerek működését biztosítják.
A Heathrow vezetője, Thomas Woldbye korábban elmondta, hogy a leállás nem a hatalmi hiány miatt történt, hanem amiatt, hogy mennyi időbe telt átállítani a sérült alállomásról az egyéb működő alállomásokra. A repülőtér menedzsmentje a „méret és működési komplexitás” miatt döntött a leállítás mellett, hogy biztosítsák a biztonságot. A Heathrow közleménye szerint a céljuk az volt, hogy a lehető leggyorsabban és biztonságosan újra megnyissák a repülőteret a tűz után.
A Neso megerősítette, hogy az áramellátás helyreállítását követően biztonsági ellenőrzési időszak következett, hogy biztosítsák a biztonságos rendszerek teljes működését a repülőtérre érkező utasok érkezése előtt. A Heathrow nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a tűz keletkezésének és a két transzformátorra gyakorolt hatásának további tisztázása segíthet a jövőbeni energiahálózati megerősítésében az Egyesült Királyságban. A North Hyde alállomást birtokló National Grid és a helyi energiaszolgáltató, az SSEN szintén üdvözölte az ideiglenes megállapításokat, és várják a Neso teljes jelentését. A London Fire Brigade 70 tűzoltót küldött a tűzesethez, amely egy olyan transzformátort érintett, amely szigetelőolajat tartalmazott, és teljesen lángra kapott. A tűzoltóság elmondta, hogy a tűzoltóknak várniuk kellett, amíg a transzformátor lehűlt, mielőtt átvágták a fém burkolatot, hogy hozzáférhessenek és elolthassák a nehezen hozzáférhető tűzfészkeket. Miliband a jelentés közzététele után hangsúlyozta, hogy most várják a teljes jelentést, hogy megértsék, mi történt, és tanuljanak a tapasztalatokból az Egyesült Királyság energiarendszerének megerősítése érdekében.

