Gazdaság,  Hírek

A milliárdos különös érdeklődése a Royal Mail iránt

Április végétől egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky irányítása alá kerül a több mint 500 éve működő Royal Mail, amely az Egyesült Királyság postai szolgáltatásának ikonikus képviselője. Kretinsky nemcsak egy futballklub társtulajdonosa, hanem jelentős befektető a brit szupermarketek piacán is. Felmerül a kérdés, hogy miért érdeklik őt egy ilyen lecsúszott intézmény, mint a Royal Mail. Az első találkozón, amely a híres londoni Claridge’s szállodában zajlott, a cseh üzletember egy különleges reggelit kért, amellyel azonnal felhívta magára a figyelmet. A személyzet kissé meglepődött, amikor Kretinsky saját kínai zöld teáját hozta magával, amit a helyi szálloda teáskészletének segítségével készített el.

A Royal Mail története 500 évre nyúlik vissza, Henry VIII uralkodása alatt alakult meg, és azóta is a brit élet szerves részét képezi. Az emberek sok esetben kedves kapcsolatot ápolnak postásukkal, aki kézbesíti a leveleiket és csomagjaikat. Azonban az utóbbi években a Royal Mail elvesztette korábbi fényét. A cég egyre inkább veszteséges, és piaci részesedése drámaian csökkent. 2004-ben még 20 milliárd levelet küldtek el, míg tavaly már csak hét milliárd került postázásra. A cég nemcsak pénzügyileg küzd, hanem a dolgozókkal való kapcsolatai is megromlottak a sorozatos sztrájkok miatt.

Kretinsky célja, hogy megfordítsa a Royal Mail sorsát, miután a brit kormány zöld lámpát adott a cég anyavállalatának megvásárlására tett ajánlatának. A kormány a tranzakció során „arany részvény” formájában jogokat kapott, amely lehetővé teszi, hogy értesüljön a Royal Mail tulajdonosi struktúrájában bekövetkező jelentős változásokról. Kretinsky, aki a cseh szfinx néven is ismert, 6 milliárd fontot érő vagyonnal rendelkezik, és a cég irányítását egy új, átfogó tervekkel kívánja megvalósítani, amely három fő pilléren alapul: energia, kiskereskedelem és logisztika.

A Royal Mail levélüzletágának hanyatlása mellett a csomagküldés iránti kereslet folyamatosan növekszik, de a Royal Mail részesedése ebből a jövedelmezőbb szegmensből csökken, mivel új versenytársak, mint a DPD és az Amazon, folyamatosan teret nyernek. A cég 2012-ben levált a Post Office-ról, majd 2013-ban privatizálták 3,3 milliárd font értékben. Azóta a részvények ára ingadozott, a koronavírus-járvány alatt 6 milliárd fontra nőtt, jelenleg azonban Kretinsky ajánlata 3,6 milliárd font körül mozog.

Kretinsky a Royal Mail megvásárlásával egy nagyobb európai logisztikai vállalatot kíván létrehozni. A Royal Mail úgynevezett „univerzális szolgáltatási kötelezettsége” miatt különböző jogi és szabályozási kötelezettségekkel kell szembenéznie, amelyek megnehezítik a versenyt az olyan magáncégekkel, amelyek szabadon választhatják meg, hogy mit vállalnak el. Kretinsky tervei között szerepel, hogy a Royal Mailt a GLS, a cég európai csomagküldő szolgáltatása mintájára fejleszti. A GLS tavaly 320 millió font profitot termelt, míg a Royal Mail 348 millió font veszteséggel zárta az évet.

A jövőbeni növekedés kulcsa Kretinsky szerint az „out-of-home” (OOH) szállítmányozásban rejlik, amely a modern logisztikai trendek egyik középpontjává vált. Az új technológiák, mint például a csomagautomata rendszerek, amelyek a szupermarketek parkolóiban találhatóak, lehetőséget adnak arra, hogy az ügyfelek kényelmesebben jussanak hozzá a csomagjaikhoz, anélkül hogy otthon kellene várakozniuk. Kretinsky tervei között szerepel, hogy a Royal Mail új csomagautomatákat telepít, és ezzel párhuzamosan fejleszti a meglévő szolgáltatásait is.

Miközben Kretinsky a Royal Mail jövőjéről és a cég fejlesztéséről beszél, a szakszervezetek is reménykednek a változásokban. A Communication Workers Union képviselői az új tulajdonos felé kifejezték aggodalmaikat, de Kretinsky ígéretet tett arra, hogy megőrzi a Royal Mail nevét, központját és adórezidenciáját az Egyesült Királyságban. Ha sikerül a cégnek újra talpra állnia, az új munkalehetőségek teremtésével a csomagküldés növekedése kompenzálhatja a hagyományos levélküldés csökkenését.

A Royal Mail előtt álló kihívások ellenére Kretinsky optimistán tekint a jövőbe. A cég átalakítása, a technológiai fejlesztések és a versenytársakkal való verseny képes újra vonzóvá tenni a Royal Mailt a brit piacon. Az idő fogja megmutatni, hogy a cseh milliárdos tervei mennyire lesznek sikeresek, de a Royal Mail jövője most már a kezében van.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cn4mm3kx0v2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük