
Késlekedő szállítmányok és üres polcok a Co-opnál a kibertámadás után
Az Egyesült Királyságban több Co-op üzlet polcai kiürültek, mivel a kiskereskedő által tapasztalt komoly kibertámadás jelentősen megzavarta a friss áruk szállítását. Habár az üzletek nyitva tartottak és működtek, a hétfői és keddi napokon sok helyszínen csak készpénzes fizetést tudtak elfogadni, amit a vállalat azóta sikeresen megoldott. A zűrzavar a cég pénteki beismerése után következett be, amikor a BBC-nek elmondták, hogy a kibertámadás következtében „jelentős” mennyiségű vásárlói adatot loptak el. A Co-op szóvivője elmondta, hogy a boltok szállítmányait a „folyamatos, rosszindulatú kísérletek” befolyásolták, amelyek célja a rendszereikhez való hozzáférés megszerzése volt. „Folyamatosan dolgozunk azon, hogy csökkentsük a zűrzavart és helyreállítsuk a szállítmányokat” – nyilatkozta a szóvivő. „Előfordulhat, hogy egyes boltjainkban nem találják meg a szokásos termékeket, és szeretnénk elnézést kérni tagjainktól és vásárlóinktól, ha ez a helyi üzletükben is így van.”
A kibertámadás mögött álló bűnözők azt állítják, hogy 20 millió ember magánadatát szerezték meg, akik csatlakoztak a Co-op tagsági programjához, de a cég ezt a számot nem erősítette meg. A vállalat áprilisi közleménye szerint a aktív tagsági bázisuk 22%-os növekedést mutatott, így 2024-re elérték a 6,2 millió tagot. Az ügyfelek számára a cég weboldalán jelezték, hogy úgy vélik, csak a tagok személyes adatai, mint például a nevek, elérhetőségek és születési dátumok kerültek ki, de banki adatok, tranzakciós információk vagy jelszavak nem. Azok, akiket érintenek a folyamatban lévő problémák, tapasztalataikat megoszthatják egy megadott linken.
Shirine Khoury-Haq, a Co-operative Group vezérigazgatója hétfőn bocsánatot kért az adatszivárgás miatt. „Ez nyilvánvalóan rendkívül aggasztó a kollégáink és a tagjaink számára, és nagyon sajnálom, hogy ez történt” – mondta. „Felismerjük az adatvédelem fontosságát, és komolyan vesszük a kötelezettségeinket önök felé és a szabályozóink felé, különösen mint egy tagok által birtokolt szervezet.”
A Co-op elleni támadásra csak néhány nappal azután derült fény, hogy a Marks and Spencer bejelentette, hogy ransomware támadás érte őket. A cég felfüggesztette az online rendelések lebonyolítását, és több szolgáltatást leállított, miközben próbálta kezelni az eseményeket. Ezzel egy időben a Harrods is bejelentette, hogy kiberbűnözők kísérletet tettek a rendszerük feltörésére. Az Országos Kiberbiztonsági Központ (NCSC) figyelmeztetett, hogy a brit kiskereskedők ellen irányuló kibertámadások során a bűnözők IT-szolgáltatóként lépnek fel, hogy behatoljanak a szervezetekbe.
A Co-op ügye nemcsak a kiskereskedelem biztonságát kérdőjelezi meg, hanem a vásárlók adatainak védelmét is. A kibertámadások egyre gyakoribbá váltak a brit piacon, és a vásárlók joggal aggódnak, hogy adataik biztonságban vannak-e. Az üzletek számára a helyzet kezelése nemcsak a vásárlói élmény szempontjából fontos, hanem a cég hosszú távú reputációja szempontjából is. A Co-op és más nagyobb kiskereskedők számára elengedhetetlen, hogy megerősítsék kiberbiztonsági intézkedéseiket, és garantálják, hogy a vásárlók adatai védve legyenek a jövőbeni támadásokkal szemben.

